Anesthesia

ما هوش از سرتان میبریم.... بیهوشی آزاد شاهرود

Anesthesia

ما هوش از سرتان میبریم.... بیهوشی آزاد شاهرود

خودپنداری مثبت

"اطلاعاتی درباره ی مغز انسان و اهمیت خودپنداری مثبت"

خود پنداری و تصویری که ما از خود در ذهن مجسم می کنیم راهنمای اصلی عملکرد ما در زندگی است. اگر این تصویر را تغییر دهیم شخصیت و طرز رفتار ما تغییر خواهد کرد. دکتر ماکسول مالتز جراح پلاستیک معروف ونویسندهی کتاب روان شناسی تصویر ذهنی می گوید ( مهم ترین کشف روان شناسی در قرن اخیر کشف خود پنداری و اهمیت آن بود .)

  مغز ما درست مانند یک رایانه است...                  ( بقیه در ادامه مطلب...)

شما از ورودی هر رایانه هر چه را که وارد کنید باید انتظار داشته باشید که خروجی شما تشکیل شده باشد از همان اطلاعات ورودی. پس اگر ما اندیشه های منفی را وارد مغز خود بکنیم مغز آن ها را مانند یک فرمان می پذیرد . این که شما به این نتیجه برسید که ناتوان و شکست خورده اید مغز شما این را مانند یک فرمان تلقی کرده و به تمامی اعضای بدنی شما از غدد گرفته تا دستگاه گردش خون و تنفس و سیستم حرکتی فرمان می دهد که خود را با فرمان شکست تطبیق داده و مطابق آن عمل کنند و این شما را وارد یک حلقه ی معیوب می کند که نتایجی دائما" بدتر و بدتر برایتان حاصل می کند در حالی که پیروز مندان با دادن فرمان پیروزی تمامیت وجودی خود را به سمت پیروزی نشانه می روند . امروزه ثابت شده که تفکر ما مستقیما بر بدن ما تاثیر گذار است یعنی به محض آن که ما فکر منفی و ذهنیت بدی داشته باشیم عملکرد غدد درون ریز بدن و همین طور دیگر ارگان ها از این ذهنیت طبعیت می کنند و با اختلال در عملکرد طبیعی هورمون ها و مواد ضد استرس و هیجان در بدن ما به افسردگی و احساسات منفی شدیدی دچار می شویم و در این سیر به جسم خود نیز ضربه می زنیم.

     شاید بتوان گفت کامپیوتر یا رایانه عبارت از سطح نیمه هشیار ذهن است که دستگاه کنترل خودکار بدن ما است و اعمالی مانند کنترل تنفس ، ضربان قلب و جمع کردن اطلاعات در بانک حافظه را بر عهده دارد . بیلیون ها اطلاعاتی که به بانک حافظه ی رایانه داده می شود همان جا نگهداری می شود و هیچ کدام نمی توانند از این حافظه پاک شوند و این را دو جراح به نام های دکتر پن فیلد و دکتر روبرت در موسسه ی بررسی بیماری های عصبی نیز ثابت کردند . آن ها نشان دادند که با تحریک سلول های مغز ، صحنه های گذشته با همان شدت و با همان صدا ها ، رنگ ها و بو ها در بیما ران مجدد زنده می شود . در هر لحظه از زندگی ، ما برنامه ای به رایانه ی خوذد می دهیم که به نفع یا ضرر ما می انجام دهد. رایانه تنها وظایفی را که ما برایش تعیین کرده ایم به خوبی انجام می دهد و تنها کار او، پیروی از دستورات ماست.

     دانشمندان اتفاق نظر دارند که سیستم عصبی انسان نمی تواند فرق بین یک رویداد واقعی و تخیلی را به طور روشن و با ذکر اختلافات جزیی آن ها بیان کند . پس بسیاری از تصمیمات روزمره ی ما نه بر اساس واقعیات بلکه بر اساس اطلاعاتی گرفته می شود که رایانه ی ما آن ها را به عنوان اطلاعات حقیقی به ما تحویل می دهد درحالی که بسیاری از این اطلاعات توهمی بیش نبوده و تنها تفاسیری غلط از حقایق هستند و در نتیجه منجر به تصمیم گیری  غلط از حقایق می شوند.

 

RAS یا سیستم فعال کننده ی مشبک ( Reticular Activating System   ) 

این سیستم تشکیلات تورینه ای است به اندازه ی یک چهارم سیب در مغز انسان که وظیفه ی آن پالایش و گزینش اطلاعات بخصوصی از میان اطلاعاتی است که به ما می رسد. مثلا" اگر شما یک ماشین جاگوار قدیمی بخرید ، پس از آن وقتی به خیابان می روید ، در حالی که شاید قبلا" هفته به هفته ماشینی از این نوع نمی دیدید حال دائما" ماشین هایی از نوع خود می بینید . گویی جاگوار ها در سطح شهر بیشتر شده اند . در صورتی که چنین نیست  . تنها سیستم RAS شما ماشین های جاگوار را از میان انبوه ماشین های دیگر بر می گزیند و به رایانه ی شما وارد می کند . وظیفه ی RAS نیز همین انتخاب و گزینش اطلاعات است از میان محیط و نتایج عملکرد های شما ، با توجه به آن چه شما می خواهید .

   مثلا" اگر تصمیم گرفته باشید که فکر کنید همه چیز در دنیا خراب  است و یا شما آدم بد شانسی هستید، RAS مشغول جمع آوری شواهدی مبتنی بر بد شانسی شما از محیط می شود و سپس آن ها را در رایانه ی ذهن شما قرار می دهد تاآن هم به روش خود ثابت کند که حق با شماست و واقعا" بد شانس هستید . در حالی که پیروز مندان به RASوظیفه ی متفاوتی واگذار می کنند . RAS آن ها شواهدی مبتنی بر هوشمندی ، توانمندی ، موفقیت و قدرت آن ها را از محیط بر می گزیند تا به آن ها ثابت کند که پیروزند .

    پس می بینید این که شما احساس پیروزی و شکست کنید به طور کامل در دست خود شما است و تنها به چگونگی برنامه ریزی رایانه ی ذهن توسط خودتان و تصمیم هایی که دارد که با توجه به اطلاعات رایانه ی خود می گیرید . پس شما هم می توانید به پیروز مندان بپیوندید فقط کافیست که بخواهید .

 

 

 

 

نتایج عملی

انسان های موفق خودپنداری خود را کنترل کرده و اطلاعات رایانه ی خود را همان طور که می خواهند تغییر می دهند . آن ها دنیا ی خود را وسعت می بخشند و می دانند که اضطراب ، خصومت ، غم واندوه عوامل منفی هستند و تخریب کننده ی تصورات خلاق و سازنده می باشند . آن ها می دانند که رایانه ی آن ها فرقی میان من حقیقی و آن کسی را که من می خواهم باشم قائل نیست . دانشمندان در یافته اند وقتی که ما خود را لبریز از خود پنداری مثبت و تفکر مثبت می سازیم ماده ای در مغز ما ساخته می شود به نام اندروفین که توسط جریان خون به تمامی بدن منتقل می شود و احساسی از وجد و شادی وصف نا شدنی در ما پدید می آورد . پیروز مندان پیوسته با نشاط ، پر انرژی و سر زنده اند زیرا با داشتن تفکرات مثبت پیوسته مسرور از ترشح اندروفین در سیستم حیاطی خود هستند . پس اجازه ندهیم تحت هیچ عنوان تفکرات منفی و تصور شکست به ذهن ما راه یابد!

    در این روز ها مبادا به توهمات منفی اجازه دهید که رایانه ی شما را آلوده سازند . شاید یادآوری این نکته لازم باشد که هنوز هم جامعه بهترین پاداش های خود را به بهترین های خود هدیه می دهد ، و این بهترین ها نوابغی هستند که نبوغ آن ها استعداد فرا وا نی است که در تلاش کردن و پشتکار از خود بروز می دهند . این عبارت را که گفته ی یکی از انسان های موفق قرن ماست از خاطر نبریم که روزی گفته بود:

     (( از تحصیلات ، کاری در جهان ساخته نیست زیرا دنیا پر از انسان های تحصیل کرده ولی شکست     خورده و نا امید است .

     از استعداد هم چیزی در جهان ساخته نیست ، زیرا انسان های با استعداد زیادی وجود دارند که مایوس و شکست خورده اند .

    حتی از نبوغ هم کاری ساخته نیست زیرا اصطلاح (( نابغه ی آس و پاس )) تقریبا" به شکل یک ضرب المثل درآمده است.

   تنها چیزی که کیفیت زندگی انسان را مشخص می سازد همان مفهوم طلایی پشتکار است.))

   در پایان نیز اگر شما حتی تا این لحظه تلاشی شایسته برای دستیابی به هدف خویش انجام نداده اید این پیام ما به شماست که هیچ گاه دیر نیست زیرا (( هر جا که اراده ای هست راهی هم هست . )) *

 برگزیده از مقاله (( موفقیت تحصیلی و بهره گیری از تمام مغز برای مطالعه )) نوشته ی دکتر آیدین پور مسلمی


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد