راکب موتورسیکلت به داخل چاه سقوط کرد

در پی اعلام اورژانس 115 مبنی بر یکمورد سقوط در چاه قنات در بیرون شهر نشتیفان ، بلافاصله آمبولانس اورژانس 115 سنگان به محل اعزام شد.
مصدوم که مشغول موتورسواری در دشتهای اطراف نشتیفان بوده بعلت ناآشنا بودن به محل از وجود چاه قناتهای متعدد در مسیر خودش اطلاعی نداشته و بهمراه موتور به داخل چاه سقوط کرده بود.وی با تلاش ماموران زحمتکش آتش نشانی نشتیفان، و باتوجه به وجود امکاناتی مانند جرثقیل از چاه خارج شد. در بدو خروج توسط نیروهای هلال احمر نشتیفان و 115 سنگان معاینات اولیه انجام شد و خوشبختانه علیرغم ارتفاع زیاد چاه هیچگونه صدمه ب به وی وارد نشده بود،اما بدلیل نوع مکانیسم آسیب توسط اورژانس 115 سنگان به بیمارستان 22بهمن خواف منتقل شد.

در اینجا چندنکته مهم را بجهت امداد سریعتر و بیخطرتر به مصدوم مدنظر میشوم:
1-از حاضرین در صحنه استدعا دارم در محل حادثه تجمع نکرده چرا که خطر بیشتری ازجمله سقوط دیگر اشیا و افراد نیز محتمل است و محیط را برای امنیت محل و امدادرسانی هرچه بهتر خالی کنند.

2-با مامورین امدادی حاضر در صحنه کمال همکاری را داشته و خودسرانه اقدام به نجات یا کمک به مصدوم نکنند،درصورت نیاز مامورین از شما کمک خواهند خواست.

3-از مسئولین عزیز دست اندرکار خواهشمندم نسبت به رفع موانع و مشکلات خطرآفرین قبل از وقوع حادثه تلاش کنند و مخصوصا دراینمورد حتی الامکان راه حلی برای بستن سر چاهها که در این منطقه بسیار زیاد نیز هست بیندیشند.


پرسنل اورژانس 115:  پونه-سربوزی
پرسنل هلال احمر:.  مکفی- زوری-خطابی

پل راه آهن محور سنگان تایباد قربانی گرفت

ساعت هنوز 11 شب نشده بود که بیسیم پایگاه  اورژانس 115 سنگان خبر از برخورد تریلی با پراید را اعلام کرد.درحالیکه سرمای شبانگاهی همه جا را فرا گرفته بود،باتوجه به فاصله ی کم 115 تا محل حادثه، سریعا به محل رسیده، و اقدامات تریاژ مصدومین انجام شد. سرنشینان پراید 5نفربودند که 3نفر سرنشین عقب از خودرو واژگون خارج شده بودند و برای کمک به دیگر دوستانشان التماس و زاری میکردند.بعد از حضور امبولانس115 سنگان، نیروهای آتش نشانی سنگان و سپس هلال احمر نشتیفان نیز رسیدند و با کمک همگی عوامل دونفر دیگر نیز خارج شدند.
 

از زمان رسیدن به محل حادثه تا خروج دونفر گیر افتاده، اقدامات درمانی لازم برای سه نفر سرنشین عقب انجام شد و دو نفرشان توسط هلال احمر به بیمارستان خواف منتقل شدند.متاسفانه راننده پراید بعلت جراحات وارده به سر و گردن و دیگر اندامهای حیاتی اش، علیرغم اقدامات ماساژ قلبی و تهویه مصنوعی توسط عوامل اورژانس و مرکز درمانی سنگان در طی یکساعت بعد، جان سپرد و دو مصدوم دیگر توسط امبولانس 115 سنگان به بیمارستان 22بهمن خواف منتقل شدند.

یکی از نکاتی که باعث کمتر صدمه دیدن این افراد مخصوصا سرنشین جلو پراید شده بود بستن کمربند ایمنی بود که خوشبختانه همگی افراد این نکته را رعایت کرده بودند.
پلیس راهور شهرستان خواف علت حادثه را تجاوز به چپ پراید اعلام کرد.


توصیه میشود در جاده هایی که برای اولین بار رانندگی میکنید و هیچ آشنایی به مسیر جاده و تابلوها و علائم منطقه ندارید سرعت مطمئنه را رعایت کرده، و بعد از گذشتن از هر محلی اعم از روستا یا شهر، نام آن را بخاطر بسپارید تا درصورت درخواست کمک،بتوانید موقعیت خود را اعلام کنید.
پرسنل اورژانس سنگان:

احمدرضاپونه،شعیب سربوزی

پرسنل هلال احمر نشتیفان:

پیش بین،کبودانی،خزایی،عظیم پور

 

انتخاب نماینده هوشبری و اورژانس 115 در هیئت مدیره نظام پرستاری

روز جمعه 29 خردادماه 1394 چهارمین انتخابات نظام پرستاری کشور و اولین انتخابات نظام پرستاری شهرستان خواف برگزارشد.

 

 

 

 

 

 

 

تبلیغات کاندیدا از یک هفته قبل از انتخابات شروع شد و کاندیداها ملزم بودند تا پنجشنبه ساعت 8 صبح تبلیغات خودشون رو انجام بدهند.

از ظرف گروه هوشبری و البته اورژانس 115 ، سه نفر کاندیدا شده بودند باین شرح:

1-عبدالرحمن مجددی    کارشناس بیهوشی

2- مصطفی بینایی        کارشناس بیهوشی

3- احمدرضا پونه           کارشناس بهوشی

بعد از بررسی جوانب و بحث و مشورت ، دونفر ازین گروه بنفع آقای مجددی انصراف داده و خواستار تجمیع آرا برای ایشان شدند.قابل ذکر است آقای مشعوف(کاردان اتاق عمل) نیز بعنوان رقیب ایشان در صحنه حضور داشتند.

در نهایت آقای مجددی با 57 رای بعنوان نفر اصلی و آقای مشعوف بعنوان عضو علی البدل در اولین دوره انتخابات نظام پرستاری خواف انتخاب شدند.

این پیروزی رو به تمامی همکاران بیهوشی و اورژانس 115 تبریک گفته ، از تمامی کسانیکه برای این منظور تلاش نمودند تشکر مینماییم.

امیدواریم انتخاب یکی از همکاران شاغل در اورژانس 115 در این هیئت ، گامی در راستای تحقق اهداف والای پرستاری و اجرای قوانین چندسال اجرانشده ی این قشر مانند تعرفه گذاری و ارتقای بهره وری برای پرسنل 115 باشد.

 

بر اثر برخورد دو خودروي سواري سه نفر مصدوم شدند


در ساعت 7/45 دقيقه صبح روز پنجشنبه , بيستم فروردين ماه, دو خودروي نيسان و پرايد در محل سه راهي بياساباد تصادف كردند كه بر اثر آن دونفر مصدوم به بيمارستان منتقل شدند.

بعلت شدت ضربه وارده به خودروي پرايد , راننده آن در داخل خودرو گير افتاده  بود  که توسط تيم نجات و آمبولانس هلال احمر سه راهی نشتيفان رهاسازي و براي انجام اقدامات درماني تحويل آمبولانس ١١۵ بياساباد شد. وي كه دچار صدمات متعدد درنواحي گردن,قفسه سينه,ساعد و ران شده بود بهمراه سرنشين ديگر پرايد توسط آمبولانس ١١۵ به بيمارستان خواف منتقل شد.راننده نيسان نيز توسط آمبولانس هلال احمر منتقل شد.

توصیه میشود رانندگان محترم در هنکام رانندگی در سطح شهرستان توجه کافی به علائم و تابلوهای نصب شده در جاده داشته باشند تا از خطرات احتمالی و تغییرات مسیر آگاهی داشته باشند.

پرسنل تيم ست نجات هلال احمر: خليل آشنايي- مجتبي بيزوال- داوود زبردست- حميدرضا پونه

 پرسنل اورژانس١١۵: محمد مقيمي , علي حسيني

 

واکسن آنفلوآنزا راهی برای مصون ماندن از سکته های قلبی

واکسن

 

واکسن سرماخوردگی، ویروس ضعیف شده این بیماری است که به بدن تزریق می‌شود و ورود این ویروس ضعیف شده به بدن سبب می‌شود که سیستم دفاعی بدن فعال شود و در حالت آماده‌باش باقی بماند. بدین ترتیب اگر ویروس سرماخوردگی به بدن حمله کند به علت فعال بودن سیستم دفاعی به سرعت شناسایی شده و از بین می‌رود. اما از آنجا که ویروس سرماخوردگی هر سال با یک تغییر کوچک به نوع جدیدی تبدیل می‌شود، کمی پس از آغاز فصل سرما فعالترین نوع ویروس و میزان تغییر آن شناسایی می‌شود و واکسن جدید ضد سرماخوردگی ساخته می‌شود. تا دو هفته بعد از واکسینه شدن به علت حضور ویروس ضعیف شده در بدن، قدرت سیستم ایمنی و دفاعی کاهش می‌یابد و به همین علت در طول این مدت بدن نیاز به مراقبت بیشتری دارد و مصرف خوراکیهای ویتامین‌دار به خصوص میوه‌ها توصیه می‌شود.

تزریق واکسن آنفلوانزا با افزایش گونه‌ای از سلولهای دستگاه ایمنی موسوم به لنفوسیتهای B (بی) ، احتمال پاره شدن و میزان بروز التهاب در دیواره رگها و در نتیجه احتمال بروز سکته‌های قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد از این رو پژوهشگران استفاده از واکسن آنفلوانزا را در فصل زمستان برای مبتلایان به سکته‌های قلبی و بیمارانی که تحت جراحی تعویض رگهای قلب قرار گرفته‌اند، سودمند می‌دانند.

همه‌ افراد به‌ویژه افراد بالای 65 سال و کودکان 3 تا 12 سال واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. همچنین افرادی که بیماری‎هایی نظیر پرفشاری خون، دیابت، مشکلات ریوی و کبدی، نارسایی کلیوی و کم‎خونی دارند و همه‌ی کسانی که به نوعی با داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی سروکار دارند بهتر است این واکسن را تزریق کنند.

واکسیناسیون لازم است در بیماران مبتلا به تب یا عفونت حاد به تعویق انداخته شود.

در صورت داشتن حساسیت به هریک از ترکیبات فعال یا جانبی دارو و باقیمانده های احتمالی ترکیبات تخم مرغ، پروتئین مرغی، فرمالدئید، ستیل تری متیل آمونیوم بروماید، پلی سوربات 80 و یا جنتامایسین، از مصرف واکسن بپرهیزید.

تزریق این واکسن در کودکان زیر 36 ماه به میزان 2 دوز به فاصله 45 روز، تزریق می‌شود که هر دوز مصرفی برای این کودکان، نصف دوز بزرگسالان است. همچنین برای کودکان 36 ماه تا 12 سال که برای نخستین بار این واکسن را تزریق می‎کنند، طی دو مرحله و با دوز کامل تزریق می‌شود اما برای افراد بالای 12 سال فقط یک‌بار تزریق می‎‌گردد.

از عوارض جانبی شایع ناشی از تزریق این واکسن (یک صدم تا یک دهم) می توان به سردرد، تعریق، درد عضلات و مفاصل، تب، ضعف، لرز، خستگی، واکنش های موضعی شامل سرخی، ورم، درد و سختی محل تزریق اشاره کرد. این عوارض معمولاً طی یک تا دو روز بدون درمان برطرف می شود.

 

نجات کودک چهار ساله

ساعت پنج و بیست دقيقه صبح سه شنبه ٢٧ آبان ماه خانواده ي مژن آبادي خبر از حال بد فرزندشان دادند.
طي تماس تلفني والدين دختربچه ۴ ساله با اورژانس ١١۵ مبني بر كاهش هوشياري فرزندشان, بلافاصله پرسنل اورژانس سنگان اعزام شدند.بمحض رسيدن بر بالين بيمار و معاينات اوليه كودك، ايست تنفسي وي ثابت شد.بلافاصله انتوباسيون داخل تراشه بيمار و تهويه با آمبوبگ انجام شد. خوشبختانه با وجود ايست تنفسي بيمار، قلب وي هنوز در حال تپش بود كه باعث خوشحالي پرسنل اورژانس شد؛ چون دراينصورت كار نجات بخشي وي آسانتر ميشد. بعد از مشاهده مردمكهاي كودك، باتوجه به اينكه سوزني شكل (ميوز) بود و باتوجه به شرح حال داده شده از والدين وي، و داروهايي كه درشب قبل به وي داده بودند (به گفته والدينش شربت استامينوفن بخاطر تب بالاي وي) با تشخيص مسموميت، آمپول نالوكسان تزريق شد. خوشبختانه با تتشخيص صحيح و درمان بموقع و درمان در زمان مناسب، تنفس طفل بهتر شد، ولي هوشياري وي همچنان پايين بود. بيمار با كنترل مداوم علايم حياتي و پالس اوكسيمتري، وي به بيمارستان خواف منتقل شد.
در اواسط مسير مجددا، تنفس وي كاهش يافته و متوقف شد كه با تزريق مجدد نالوكسان بحالت نرمال برگشت.
در بين مسير جهت آمادگي پرسنل اورژانس و متخصص اطفال تماس گرفته شد، با ياري خداوند متعال و هوشياري والدين وي و تشخيص صحيح و بموقع پرسنل اورژانس ١١۵ سنگان، كودك با هوشياري ١۵ تحويل اورژانس بيمارستان ٢٢ بهمن خواف شد.
جا دارد از همكاري والدين همراهان كودك در كمك به دادن شرح حال مناسب تشكر كنم.
در سيستم اورژانس ١١۵، بدليل قانوني نبودن تشخيص علت و همچنين انجام تزريقات دارويي براي بيمار توسط تكنسينهاي اورژانس ١١۵ وجود يك پزشك مشاور (۵٠-١٠) براي دستورات لازم، ضروری و واجب است كه اين امر امروزه برخلاف شهرهاي بزرگ كشورمان، در شهرستان خواف برعهده تكنسينهاي اورژانس خواف بوده و ايشان با مسئوليت خود اين امر خطير را انجام داده و ميدهند و در صورت انجام اين كار، مسئوليت سنگيني را بر دوش  ميكشند بطوريكه درصورت اشتباه صد در صد مقصر شناخته خواهندشد.
بهمين خاطر و تا قبل ازينكه يكي از پرسنل زحمتكش اورژانس ١١۵ گرفتار اينچنين موردي نشده، از مديريت محترم حوادث و فوريتهاي پزشكي و ديگر مسئولين مربوط خواهشمنديم به جهت تعيين پزشك مختص اورژانس اقدامات لازم را مبذول فرمايند.
باتوجه به شروع فصل سرما و احتمال بالاي شيوع سرماخوردگي و انفلوآنزا مخصوصا در كودكان، از هموطنانمان تقاضا دارم ابتدا نسبت به انجام واكسيناسيون آنفلوآنزا براي مادران باردار و گروه خطر كه شامل كودكان و افراد مسن و افراد با بيماريهاي خاص ميشوداقدام كرده و در صورت مشاهده ي علائمي مانند تب، گرفتگي صدا، آبريزش، سرفه و عطسه هاي مداوم، و علائم مختص سرماخوردگي سريعا به پزشك مراجعه نموده و اقدامات درماني لازم را زير نظر پزشك متخصص انجام دهند. ضمنا از هرگونه دادن دارو بدون مشورت با پزشك (خوددرماني) و انجام اقدامات مشابه خودداري كنند.

*سلامت فرزندانمان را جدي بگيريم*


پرسنل اورژانس ١١۵ سنگان: بينايي - پونه
توضيحات بيشتر همراه با عكس در ادامه منتشر خواهد شد.

برای چندمین بار باز هم عوارضی ساخته شده ورودی برآباد

برای چندمین بار در ماههای اخیر پیچ معروف و خطرناک عوارضی برآباد یک حادثه تصادف دیگر را رقم زد.

متاسفانهبه فاصله دوساعت از حادثه واژگون شدن کامیون سوخت در این محل ، خودروی پیکان وانت و پراید با هم برخورد نمودند.این حادثه در ساعت 7/10 دقیقه صبح روز هفدهم ابانماه اتفاق افتاد و باعث شد سرنشین خودوری پراید از ناحیه گردن و کمر دچار مصدومیت شود.

بعد از تماس با 115 بلافاصله پرسنل اورژانس 115 بر بالین مصدوم حاضر شدند و با انجام اقدامات فیکس کردن سر و گردن و ستون فقرات مصدوم و دیگر اقدامات لازم وی را به بیمارستان 22بهمن منتقل نمودند.

بار دیگر از مسئولین عزیز خواهشمندیم نقاط حادثه خیز منطقه را که هر از چندگاهی خبر تصادف در آن محل به گوشمان میرسد را اصلاح و بازسازی نموده و برای جان هموطنانمان اهمیت قائل باشیم .

باشد تا در پیشگاه پروردگار بزرگ در روز رستاخیز مسئولیت خویش را قبول نموده و با سری یلند در پیشگاهش حاضر شویم.

پرسنل اورژانس 115 : آقایان نوبهار - بینایی

واژگونی تانکر سوخت باعث کشته شدن یک نفر شد

واژگونی تانکر سوخت حامل گازوییل در محل عوارضی برآباد از توابع بخش سنگان باعث کشته شدن راننده شد.

این حادثه که در ساعت 5/13 دقیقه صبح یکشنبه هفدهم آبانماه اتفاق افتاد باعث شد تانکر واژگون و مقدار زیادی گازوییل در محل حادثه پخش شود.بعد از اطلاع به عوامل امدادی از جمله اورژانس 115 ، هلال احمر و آتش نشانی بلافاصله در محل حاضر شده و اقدامات رهاسازی و ایمنی صحنه را انجام دادند که متاسفانه راننده ی کامیون بعلت جراحات متعدد وارده به وی در دم جان سپرده بود.

این معبر که در طی چندماه اخیر ساخته شده تا بحال باعث حادث شدن اتفاقات ناگواری شده است که این مورد بدترین آن میباشد. رقم هفت مورد واژگونی و تصادف در این محل ، رقم بالایی است که توجه مسئولان را بجهت بیخطر ساختن منطقه میطلبد .


پرسنل اورژانس 115: آقایان بینایی - نوبهار

برگزاری مانور امداد و نجات در جاده شهرستان خواف

 


صبح 15 آبان 93 حدود ساعت 11 مانور امداد و نجات در جاده در شهرستان خواف برگزار شد .

در این مانور که با همکاری سازمانهای مختلفی ازجمله فرمانداری، نیروهای انتظامی، پلیس راه ،اداره راه و ترابری ، اورژانس 115 و با برنامه ریزی و هماهنگی هلال احمر انجام شد بطور فرضی تصادف بین کامیون و خودروی 405 انجام شد و نیروهای امدادی هر یک در این بین به ایفای نقش خود پرداختند.

حادثه با اطلاع رسانی فوریتهای پلیسی 110 توسط بیسیم آغاز شد . ابتدائا نیروهای پیشرو هلال احمر آتش نشانی به محل حادثه رسیده و اقدام به تریاژ و اطفاء حریق نموده و سپس آمبولانسهای هلال احمر  و اورژانس 115 اقدامات درمانی لازم برای دو مصدوم فرضی گیرافتاده داخل خودوری سواری را انجام دادند.در طول مدت مانور نیروهای انتظامی و و ماموران راهور و پلیس راه نیز با ایمن ساختن محل حادثه و منظم نمودن عبور و مرور دیگر خودروهای عبوری، نقش مهمی در نجات مصدومین و کمک به امدادگران داشتند.

در نهایت بعد از انجام مانور مشکلات رسیدگی به روند اجرای مانور بررسی و برای هرچه بهتر شدن اجرای امداد و نجات در جاده هم اندیشی شد.

در پایان از تمامی عواملی که در اجرای این مانور نقش داشتند مانند خبرنگاران در صحنه و همچنین از سازمانها و افرادی که نام آنها برده نشد مخصوصا حاضرین در صحنه که با همکاری بی نظیر خود در کمک به امداد رسانان با تخلیه محل حادثه و باز گذاشتن فضا برای تلاش نیروهای امدادی کمک نمودند تشکر و سپاسگزاری نمایم.


عید قربان بر تمامی اهالی جهان مبارکباد

عید سعید قربان بر تمامی انسانهای روی زمین مبارک